T.V.A.
NOUTĂȚI LEGISLATIVE
2015
1
n Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal,
publicată în Monitorul
Oficial nr. 688 din 10 spetembrie 2015
n
Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 6/2015 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 250
din 14 aprilie 2015
n Hotărârea
Guvernului nr. 367/2015 pentru modificarea şi completarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004, publicată în Monitorul Oficial nr. 373 din 28 mai 2015
2
nOMFP nr. 138/2015 pentru
modificarea şi completarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxă
pe valoarea adăugată prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. j), j1), k), l) şi m)
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi la art. X şi XI din Acordul
dintre România şi Statele Unite ale Americii privind statutul forţelor Statelor
Unite ale Americii în România, semnat la Washington la 30 octombrie 2001,
ratificat prin Legea nr.
260/2002, aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
2.389/2011, publicat în MO
nr. 113 din 12 februarie 2015
nOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2014
pentru
modificarea
și
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal și a altor acte normative,
publicată în MO nr. 906 din 12 decembrie 2014
nOrdonanța
de urgență a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea
şi
completarea unor acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare, publicată în MO
nr. 151 din 28 februarie 2014
3
n
OPANAF 4023/2014 pentru
aprobarea Procedurii de înregistrare a persoanelor impozabile, în
vederea utilizării unuia dintre regimurile speciale pentru servicii
electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune, precum şi
pentru declararea taxei pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 1524
şi art. 1525 din Codul fiscal, în situaţia în care România este stat
membru de
înregistrare
n
Regulamentele UE 904/2010,
815/2012, 282/2011, 967/2012 și
1042/2013 – referitor la
serviciile electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau
televiziune
n
Hotărârea Guvernului nr.
20/2015 pentru modificarea alin. (6) al pct. 23 din titlul
VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
44/2004, publicată în MO nr.
46
din 20 ianuarie 2015
4
n
Decizia Comisiei fiscale
centrale nr. 6/2014, aprobată prin OMFP 1820/2014,
publicată în MO nr. 20 din 12 ianuarie 2015
n
Ordonanța Guvernului nr.
4/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în MO nr. 74 din 28 ianuarie 2015
n
OPANAF nr. 17/2015 privind
stabilirea criteriilor pentru condiţionarea înregistrării în scopuri de
TVA, publicat în MO nr. 16 din 9 ianuarie 2015
n
OPANAF nr. 18/2015 pentru
aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe
valoarea adăugată potrivit prevederilor art. 153 alin. (91) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare
publicat în MO nr. 32 din
15
ianuarie 2015
5
n
OPANAF nr. 19/2015 privind
modificarea şi completarea OPANAF nr. 3.331/2013 pentru aprobarea
Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA,
precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în MO nr. 19 din
12 ianuarie
2015
n OPANAF nr. 112/2015 pentru aprobarea
modelului şi conţinutului unor formulare fiscale utilizate de unele
persoane impozabile în domeniul taxei pe valoarea adăugată, publicat în MO nr.
40 din data de 16 ianuarie 2015 - abrogat prin OPANAF 1966/2015 pentru
aprobarea modelului şi conţinutului formularului (088) "Declaraţie pe
propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura
activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA"
6
Art. 11 alin. (11)
(11)
În domeniul taxei pe valoarea adăugată şi al accizelor, autorităţile fiscale şi
alte autorităţi naţionale trebuie să ţină cont de jurisprudenţa Curţii de
Justiţie a
Uniunii Europene.
Exemple de hotărâri ale CJUE:
C-37/95 Ghent Coal C-110/94 INZO
C-257/11 SC Gran Via Moinești SRL - deducere
7
Exemple de hotărâri ale CJUE:
C-285/11 Bonik EOOD (deducere), C-285/09 R (scutire LIC),
C-273/11 Mecsek-Gabona (scutire LIC) - fraudă
C-80/11 și C-142/11 Mahagében și Péter Dávid – condiții
de exercitare a deducerii
C-424/12 - FATORIE taxare inversă
C-249/12 și C-250/12 Tulică și Plavoșin - baza de
impozitare
C-183/14
Salomie și Oltean – determinarea TVA de plată în caz de neînregistrare
8
Art. 11
alin. (12)
(12) În cazul în care se constată că există
un abuz de lege, tranzacţiile implicate în astfel de practici abuzive trebuie
redefinite, astfel încât să se restabilească situaţia care ar fi prevalat în
lipsa tranzacţiilor ce au constituit abuzul. Organele fiscale competente au
dreptul de a anula TVA dedusă în legătură cu fiecare tranzacţie ori de câte ori
se constată că dreptul de deducere a fost exercitat în mod abuziv. Pentru a
invoca abuzul de lege, trebuie să fie îndeplinite cumulativ două condiții:
a)
tranzacţiile în cauză, în pofida aplicării
formale a condiţiilor prevăzute de dispoziţiile legale, au drept rezultat
garantarea unor avantaje fiscale care ar contraveni scopului acelor dispoziţii
legale;
b)
trebuie dovedit, în mod obiectiv, faptul că
scopul esenţial al operaţiunilor în cauză este de a se obţine un avantaj
fiscal.
9
Cazul C-255/02
Halifax
Halifax este o societate bancară.
În scopul afacerilor sale, banca a decis să construiască
call centere în diverse locații.
Având o pro-rata foarte mică (5%) nu ar fi putut deduce
TVA decât în această proporție foarte mică.
A implementat o schemă cu filiale sale B, C și D. (B și
C înregistrate în scopuri de TVA, D – mică întreprindere).
A a finanțat
construirea call centerelor.
Constructori
indep.
|
C
|
B
|
D
|
Halifax
|
C deduce integral și colectează, B deduce și
facturează închirierea către D la un preț foarte mic în scutire (pro rata
mare), D închiriază în scutire către Halifax.
10
Art. 270
alin. (7)
-Aplicarea prevederilor
potrivit cărora operațiunea constând în transferul tuturor activelor sau al
unei părţi a acestora nu constituie, în anumite condiții, livrare de bunuri în
sfera
TVA, numai în situația în care primitorul activelor
este o persoană impozabilă stabilită în România.
-În
cazul divizării sau fuziunii, transferul tuturor activelor sau al unei
părţi a acestora, efectuat cu această ocazie nu constituie livrare de
bunuri/prestare de servicii în sensul TVA, fiind tratat identic cu transferul
de activitate
11
Art. 280
alin.(6)
-Instituirea de prevederi potrivit cărora întreprinderile
mici care aplică regimul special de scutire şi ulterior se înregistrează în
scopuri de TVA vor avea obligaţia regularizării avansurilor încasate
sau a facturilor emise
înainte
de trecerea la regimul de taxare, pentru a aplica regimul în vigoare la data
livrării de bunuri/prestării de servicii.
12
Art. 286
alin. (1) lit.c)
- Introducerea unei prevederi conform căreia baza de
impozitare a bunurilor de natură alimentară al căror termen de consum a expirat
și care nu mai pot fi valorificate se stabilește conform procedurii stabilite
prin norme.
13
Art. 287
lit.d)
-
Introducerea de prevederi care să permită
ajustarea bazei de impozitare a TVA în cazul în care contravaloarea bunurilor
livrate sau a serviciilor prestate nu se poate încasa ca urmare a
confirmării unui plan de reorganizare prin care creanța creditorului
este modificată sau eliminată, conform prevederilor legii insolvenţei.
14
Art. 291
- Reducerea
cotei standard de TVA de la 24% la 20% în anul 2016 și la
19% începând cu 1 ianuarie 2017;
- Continuarea
aplicări cotei reduse de TVA de 9% pentru alimente, suplimente alimentare și
servicii de restaurant;
- Reducerea
cotei de TVA de la 9% la 5% pentru: cinematografe, muzee, monumente, gradinii
zoologice, expozitii, evenimente culturale, cărți, ziare, reviste;
- Implementarea
cotei reduse de 5% pentru evenimente sportive;
-Majorarea
valorii maxime a locuinței pentru aplicarea cotei reduse de
5% de
la 380.000 lei la 450.000 lei.
15
Art. 300
alin.(13)
-
Introducerea de prevederi potrivit cărora în
cazul achiziţiilor efectuate de persoanele impozabile cu regim mixt și
destinate realizării de investiţii, care se prevăd că vor fi utilizate pentru
operaţiuni care dau și, respectiv, care nu dau drept de deducere, va fi
permisă deducerea integrală a TVA pe parcursul procesului investiţional,
16
Art. 300
alin. (5)
-
Instituirea de reglementări potrivit cărora
persoanele impozabile care realizează exclusiv achiziții de bunuri/servicii,
altele decat cele efectuate în cadrul procesului investițional, fără a realiza
și livrări/prestări, vor estima pro-rata pe baza operațiunilor preconizate
a fi realizate în primul an în care vor desfășura livrări/prestări și vor
aplică această pro-rata provizorie pe parcursul anilor în care realizează
exclusiv achiziții, urmând ca toate deducerile exercitate pe baza
pro-ratei provizorii să fie regularizate pe baza pro-ratei definitive de la
sfârșitul primului an în care vor realiza livrări de bunuri/prestări de
servicii.
+
alte
clarificări cu privire la pro rata
17
Art. 301
alin.(2)
Modificarea
termenului în care se poate exercita dreptul de deducere – perioada de
prescripție.
Introducerea
unor prevederi conform cărora se permite exercitarea dreptului de deducere și
după expirarea perioadei de prescripție, în situația în care furnizorul a fost
controlat și emite factura de corecție, în termen de cel mult un an de la
primirea facturii de corecție.
18
Art. 303
alin.(4)
Introducerea
unor prevederi potrivit cărora nu se preiau în decontul de
TVA:
-
taxa cumulată de plată pentru care a fost
aprobată înlesnirea la plată;
-
Taxa cumulată de plată cu care organul fiscal
s-a înscris la masa credală
19
Art. 303 alin.(7) - Soldul sumei negative de taxă pe valoarea adăugată înscris în decontul de taxă pe valoarea adăugată
aferent perioadei fiscale anterioare datei deschiderii procedurii insolvenței
prevăzute de legislația în domeniu nu se preia în decontul de taxă aferent
perioadei fiscale în care s-a deschis procedura, caz în care debitorul este
obligat să solicite rambursarea taxei prin corectarea decontului perioadei
fiscale anterioare.
Art. 303 alin.(8) - Persoanele impozabile pot renunţa la cererea de rambursare a TVA pe baza unei notificări
depuse la autoritatea fiscală până la data comunicării deciziei de rambursare
sau a deciziei de impunere privind obligațiile fiscale suplimentare stabilite
de inspecția fiscală, urmând să preia soldul sumei negative solicitat la
rambursare în decontul aferent perioadei fiscale următoare depunerii
notificării;
20
Art. 305
-
Modificarea sferei de cuprindere a
bunurilor de capital, respectiv includerea în categoria acestora a tuturor
activelor corporale fixe, indiferent de durata normală de
utilizare și, corelativ, simplificarea modului de efectuare a
ajustărilor privind TVA de către agenţii economici pentru activele corporale
fixe care în prezent nu sunt considerate bunuri de capital.
+
-
Modificarea definiției activelor corporale
fixe (art. 266 alin. (1) pct. 3)
+
- Nu se ajustează
taxa în caz de casare
21
Art. 310
alin. (2)
Includerea
în calculul plafonului de scutire a livrărilor intracomunitare de mijloace de
transport noi.
Art. 310
alin. (6)
Modificarea
prevederilor referitoare la calculul TVA datorate de persoanele care nu
solicită sau solicită cu întârziere înregistrarea, ca urmare a cazului C-183/14
Salomie și Oltean.
Art. 319 alin.(3)
Introducerea
obligaţiei de emitere a unei autofacturi de către beneficiar, în situaţii care
generează ajustarea bazei de impozitare a TVA, precum desfiinţarea
contractelor, reduceri de preţ, refuzuri, retururi ş.a., dacă furnizorul
nu emite factura de corecţie în astfel de cazuri.
22
Art. 326
-
Eliminarea prevederii conform căreia de la
data de 1 ianuarie 2017 s-ar fi aplicat taxare inversa pentru TVA la import de
către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
Art. 331
-
Introducerea taxării inverse în cazul
clădirilor, părților de clădire și a terenurilor de orice fel, pentru a căror
livrare se aplică regimul de taxare prin efectul legii sau prin opțiune.
-
Introducerea taxării inverse, până la 31
decembrie 2018, în cazul telefoanelor mobile, tabletelor PC, laptop-urilor,
consolelor de jocuri
și a dispozitivelor cu circuite integrate.
23
Alte modificări
tehnice:
- Stabilirea
valorii unei construcții noi ca urmare a transformării utilizând datele
contabile(cu excepția situației în care se utilizează metoda de evaluare bazată
pe cost)/raportului de expertiză/evaluare
-
Eliminarea prevederilor referitoare la
răspunderea individuală și în solidar
-
Modificarea
prevederilor referitoare la radierea din ROI
24
n
Prin Ordonanţa de urgență a Guvernului
nr. 6/2015 s-a prevăzut extinderea aplicării cotei reduse de TVA de 9%,
începând cu 1 iunie 2015, pentru livrarea următoarelor bunuri:
Ø
alimente, inclusiv băuturi, cu excepția
băuturilor alcoolice, destinate consumului uman și animal,
Ø animale
și păsări vii din specii domestice, semințe, plante și ingrediente utilizate în
prepararea alimentelor,
Ø
produse utilizate pentru a completa sau înlocui
alimentele,
n
De asemenea s-a prevăzut aplicarea cotei
reduse de TVA de 9% pentru serviciile de restaurant și de catering, exclusiv
băuturile alcoolice.
25
n
Totodată, s-a prevăzut că prin normele metodologice
se stabilesc codurile NC din anexa I la Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al
Consiliului din 23 iulie 1987 privind
Nomenclatura
tarifară şi statistică şi Tariful Vamal Comun, astfel cum a fost modificată
prin
Regulamentul
de punere în aplicare (UE) nr. 1101/2014 al Comisiei din 16 octombrie 2014,
corespunzătoare acestor bunuri.
26
Pct. 23 alin. (61) - Cota redusă de taxă de 9%
prevăzută la art. 140 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal se aplică pentru
livrarea următoarelor bunuri:
a)
animale vii și păsări vii, din specii domestice, care se încadrează la codurile
NC 0101-0105, 0106 14 10, 0106 19 00, 0106 33 00,
0106 39 10, 0106 39 80, 0106 41 00 și
0106 90 00
Ø destinate
consumului alimentar uman sau animal sau
Ø destinate
producerii de alimente pentru consumul uman sau animal, de materii prime sau
ingrediente pentru prepararea alimentelor pentru consumul uman sau animal,
Ø inclusiv
în cazul în care acestea sunt utilizate pentru reproducție;
27
La lit. b) – u) ale alin. (61) de la pct. 23
din norme se regăsesc alimente, inclusiv băuturi, cu excepția băuturilor
alcoolice, destinate consumului uman și animal, semințe, plante și ingrediente
utilizate în prepararea alimentelor.
ØPrin
natura lor sunt alimente destinate consumului uman sau animal, sau sunt plante,
semințe, utilizate pentru producerea de alimente destinate consumului uman sau
animal.
ØNu are relevanță dacă un
produs alimentar poate fi utilizat și ca materie primă în alte scopuri, cum ar
fi producerea de produse cosmetice, băuturi alcoolice, atâta timp cât acestea
prin natura lor au ca destinație principală consumul uman sau animal. Măsura
are în vedere simplificarea aplicării cotei reduse, având în vedere că este
dificil pentru furnizor să controleze scopul final în care este utilizat bunul
respectiv.
28
(62)
Cota redusă de TVA de 9% se aplică pentru bunurile prevăzute la alin. (61)
pe tot lanțul economic de la producție până la vânzarea către consumatorul
final de către toți furnizorii, indiferent de calitatea acestora, respectiv
producători sau comercianți, cu excepțiile prevăzute la alin. (63)
Exemplul 1: un producător agricol vinde fructe către un
comerciant, va aplica cota de TVA de 9%, la rândul său comerciantul vinde fructele
cu cota de 9% indiferent ce destinație ulterioară vor avea fructele livrate :
alimente, materie primă pentru dulceață, compoturi, sau producția de alcool.
Exemplul 2: un producător de miere livrează mierea atât
către magazine de vânzare cu amănuntul dar și către fabrici de produse
cosmetice sau către producători de hidromel. În toate situațiile va aplica cota
redusă de 9% la livrarea mierii.
! La alin. (63) se regăsesc bunurile de la (61)
lit. n), o) și u) care se încadrează la codurile NC 1207, 1209, 1211, 1212,
1518, 1520, 1521, 1522, 2303 și 2307 și cele de la lit. v) - y) ale alin. (61)
.
29
(63)
Prin excepție de la prevederile alin. (62), pentru livrarea
bunurilor prevăzute la alin. (61) lit. n), o) și u) care se
încadrează la codurile NC 1207, 1209, 1211, 1212, 1518, 1520, 1521, 1522, 2303
și 2307 și a celor de la alin. (61) lit. v ) – y), datorită naturii
lor, cota redusă de TVA de 9% se aplică de orice furnizor numai dacă acesta
poate face dovada că sunt utilizate pentru prepararea alimentelor destinate
consumului uman sau animal, ori pentru a completa sau înlocui alimentele
destinate consumului uman sau animal.
Bunurile respective includ
semințe diverse (de ricin, de bumbac etc.), grăsimi, glicerină, ceară, degras,
reziduuri, drojdii, gume, rășini, sare, produse chimice, etc.
Prin
natura lor nu constituie alimente sau plante, semințe, utilizate pentru
producerea de alimente destinate consumului uman sau animal.
30
Se
consideră că persoana impozabilă poate face dovada destinației dacă bunurile:
a) fie
sunt comercializate în propriile magazine de comerț cu amănuntul sau cash and
carry sau sunt utilizate în propriile unități de producție de alimente
destinate consumului uman sau animal, restaurante sau alte unități de servicii
de alimentație, pentru prepararea alimentelor destinate consumului uman sau
animal, ori pentru a completa sau înlocui alimentele destinate consumului uman
sau animal;
b) fie
sunt livrate către persoane impozabile care desfășoară activități de comerț cu
amănuntul, comerț cash and carry, restaurant sau alte activități de servicii de
alimentație, ori activități de producție de alimente destinate consumului uman
sau animal.
31
(64)
În cazul importului de bunuri prevăzute la alin. (63), cota redusă
de TVA se aplică pe baza declarației angajament, al cărei model este prevăzut
în anexa nr. 4, care se depune la organul vamal competent la momentul
importului, din care să rezulte :
a) fie
că va comercializa bunurile importate în propriile magazine de comerț cu
amănuntul sau cash and carry, sau le va utiliza în propriile unități de
producție de alimente destinate consumului uman sau animal, restaurante sau
alte unități de servicii de alimentație, pentru prepararea alimentelor destinate
consumului uman sau animal, ori pentru a completa sau înlocui alimentele
destinate consumului uman sau animal;
b) fie
că va livra ulterior importului bunurile către persoane impozabile care
desfășoară activități de comerț cu amănuntul, comerț cash and carry,
restaurante sau alte activități de servicii de alimentație, ori activități de
producție de alimente destinate consumului uman sau animal.
32
(65)
În cazul achiziției intracomunitare de bunuri prevăzute la alin. (63),
cota redusă de TVA de 9% se aplică numai dacă persoana impozabilă poate face
dovada:
a) fie
că va comercializa bunurile achiziționate intracomunitar în propriile magazine
de comerț cu amănuntul sau cash and carry, sau le va utiliza în propriile
unități de producție de alimente destinate consumului uman sau animal,
restaurante sau alte unități de servicii de alimentație, pentru prepararea
alimentelor destinate consumului uman sau animal, ori pentru a completa sau
înlocui alimentele destinate consumului uman sau animal;
b) fie
că va livra ulterior achiziției intracomunitare bunurile către persoane
impozabile care desfășoară activități de comerț cu amănuntul, comerț cash and
carry, restaurante sau alte activități de servicii de alimentație, ori
activități de producție de alimente destinate consumului uman sau animal.
33
(66)
Dacă persoana impozabilă care importă, achiziționează intracomunitar sau
livrează în țară bunurile prevăzute la alin. (63) nu poate face
dovada aplicării cotei reduse de TVA de 9% în condițiile prevăzute la alin. (63)
–(65), se aplică cota de TVA de 24%, chiar dacă pentru o livrare
ulterioară se aplică cota redusă de 9% pentru același bun.
34
(67)
Cota redusă de TVA de 9% se aplică pentru livrarea, importul sau achiziția
intracomunitară de suplimente alimentare notificate care se regăsesc pe site-ul
Ministerului Sănătății sau pe cel al Institutului de
Bioresurse
Alimentare, în conformitate cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor și
dezvoltării rurale, al ministrului sănătății și al președintelui Autorității
Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr.
1228/2005/244/63/2006
pentru aprobarea Normelor tehnice privind comercializarea suplimentelor
alimentare predozate de origine animală și vegetală și/sau a amestecurilor
acestora cu vitamine, minerale și alți nutrienți, cu Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale și al ministrului sănătății nr.
244/401/2005 privind prelucrarea, procesarea și comercializarea plantelor
medicinale și aromatice utilizate ca atare, parțial procesate sau procesate sub
formă de suplimente alimentare predozate, și cu Ordinul ministrului sănătății
publice nr. 1069/2007 pentru aprobarea
Normelor privind suplimentele
alimentare.
35
(68)
În situația în care se comercializează un pachet care cuprinde bunuri supuse
atât cotei de TVA de 9% cât și cotei de TVA de 24%, la un preț total, se aplică
cota de TVA corespunzătoare fiecărui bun, în măsura în care bunurile care
compun pachetul pot fi separate, în caz contrar aplicându-se cota standard de
TVA de 24% la valoarea totală a pachetului. Se exceptează bunurile acordate
gratuit în vederea stimulării vânzărilor în condițiile prevăzute la pct. 6
alin.(9) lit. a).
Exemplul 1: La vânzarea unui coș, care are un preț total,
care cuprinde atât produse alimentare cât și băuturi alcoolice și produse
cosmetice, se aplică cota de TVA aferentă fiecărui produs în parte.
Exemplul 2: La vânzarea unui aragaz, dacă comerciantul
oferă gratuit un pachet de spaghete, se consideră că acesta este acordat
gratuit în scopul stimulării vânzărilor, iar cota aplicabilă pentru vânzarea
aragazului este de
24%.
36
(69) În aplicarea art. 140 alin. (2) lit. h)
din Codul fiscal, prin servicii de restaurant și de catering se înțelege
serviciile prevăzute la pct. 142. Orice combinație de băuturi
alcoolice și nealcoolice indiferent de concentrația alcoolică, este considerată
băutură alcoolică. Pentru băuturile alcoolice servite la restaurant sau oferite
în cazul serviciilor de catering se aplică cota de TVA de 24%, dar nu se
consideră că are loc o livrare separată de bunuri, oferirea de băuturi
alcoolice facând parte din serviciile de restaurant sau de catering.
Serviciile
de restaurant şi cele de catering sunt caracterizate printr-un complex de
activităţi în care predomină serviciile, iar furnizarea de hrană şi/sau de
băuturi este doar o componentă.
Serviciile
de restaurant constau în furnizarea, la locaţia prestatorului, de hrană
preparată sau nepreparată şi/sau băuturi pentru consum uman, însoţite de
suficiente servicii aferente care să permită consumul imediat, în timp ce
serviciile de catering constau în aceleaşi activităţi, desfăşurate însă în
afara locaţiei prestatorului.
37
Exemplu: Un restaurant care vinde și mâncare pentru a fi
servită în afara locației restaurantului, nu se consideră că realizează
prestare de servicii de restaurant, ci livrare de bunuri, dar pentru care
aplică cota redusă de TVA de 9%, inclusiv pentru caserola sau paharele în care
sunt servite alimentele sau băuturile nealcoolice, chiar dacă contravaloarea
acestora ar fi evidențiată separat pe bonul fiscal. În acest caz se consideră
că livrarea alimentelor este livrarea principală care atrage după sine aceeași
cotă de TVA livrării caserolei sau a paharului, acestea fiind livrări
accesorii, nu un scop în sine pentru client.”
38
Art. 140 (3) Cota aplicabilă este cea în
vigoare la data la care intervine faptul generator, cu excepţia cazurilor
prevăzute la art. 1342 alin. (2), pentru care se aplică cota în
vigoare la data exigibilităţii taxei.
(31) În cazul operaţiunilor supuse sistemului
TVA la încasare, cota aplicabilă este cea în vigoare la data la care intervine
faptul generator, cu excepţia situaţiilor în care este emisă o factură sau este
încasat un avans, înainte de data livrării/prestării, pentru care se aplică
cota în vigoare la data la care a fost emisă factura ori la data la care a fost
încasat avansul.
(4) În
cazul schimbării cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cota în
vigoare la data livrării de bunuri sau prestării de servicii, pentru
cazurile prevăzute la art. 1342 alin. (2),
precum şi în situaţia prevăzută la alin. (31).
(5) Cota
aplicabilă pentru importul de bunuri este cota aplicabilă pe teritoriul
României pentru livrarea aceluiaşi bun.
(6) Cota
aplicabilă pentru achiziţii intracomunitare de bunuri este cota aplicată pe
teritoriul României pentru livrarea aceluiaşi bun şi care este în vigoare la
data la care intervine exigibilitatea taxei.
39
Art. 1342 (9) În cazul evenimentelor
menţionate la art. 138, taxa este exigibilă la data la care intervine oricare
dintre evenimente, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile şi cursul de
schimb valutar sunt aceleaşi ca şi ale operaţiunii de bază care a generat
aceste evenimente.
Pct.161
(2) În aplicarea art. 1342 alin. (9) din Codul
fiscal, în cazul în care intervin evenimentele prevăzute la art. 138 din Codul
fiscal, ulterior datei de 1 iulie 2010, cota aplicabilă pentru ajustarea bazei
de impozitare este cota operaţiunii de bază care a generat aceste evenimente.
Pentru operaţiunile a căror bază impozabilă este determinată în valută, cursul
de schimb valutar utilizat pentru ajustarea bazei de impozitare este acelaşi ca
al operaţiunii de bază care a generat aceste evenimente, respectiv cursul de
schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a taxei pe
valoarea adăugată pentru operaţiunea de bază. Totuşi, în cazul în care nu se
poate determina operaţiunea de bază care a generat aceste evenimente, se va
aplica cota de TVA în vigoare la data la care a intervenit evenimentul şi,
corespunzător, şi cursul de schimb valutar de la această dată, în cazul
operaţiunilor pentru care baza de impozitare este determinată în valută.
40
Pct.
161 (3) În cazul în care intervin evenimentele prevăzute la art. 138
din Codul fiscal, ulterior datei de la care se modifică cota de TVA, pentru
achiziţii intracomunitare de bunuri, cota aplicabilă pentru ajustarea bazei de
impozitare este cota în vigoare la data la care a intervenit exigibilitatea
taxei pentru achiziţia intracomunitară potrivit art. 135 din Codul fiscal. În
situaţia în care nu se poate determina achiziţia intracomunitară care a generat
aceste evenimente, se va aplica cota de TVA în vigoare la data la care a
intervenit evenimentul.
41
Exemplu: Societatea A din România a primit o factură
pentru un avans la o achiziţie intracomunitară de produse alimentare în sumă de
1.000 euro, emisă la data de 12 mai 2015. Taxa aferentă achiziţiei
intracomunitare se determină pe baza cursului de schimb în vigoare la data de
12 mai 2015, respectiv 4,41 lei/euro, aplicându-se cota de TVA de 24%, astfel:
1.000 euro x 4,41 lei/euro x 24% = 1.058,4 lei.
În luna iunie, societatea primeşte factura emisă la data
de 16 iunie 2015 pentru diferenţa până la valoarea integrală a bunurilor care
sunt achiziţionate intracomunitar,
în sumă de 5.000
euro, valoarea integrală a bunurilor fiind de 6.000 euro. Taxa aferentă
achiziţiei intracomunitare se determină pe baza cursului de schimb în vigoare
la data de 16 iunie 2015, respectiv 4,45 lei/euro, aplicându-se cota de TVA de
9%, astfel: 5.000 euro x 4,45 lei/euro x 9% = 2.002,5 lei.
La
data de 5 august 2015, furnizorul extern emite un credit-note prin care acordă
o reducere de preţ de 10% aferentă livrării intracomunitare care a generat
achiziţia intracomunitară de bunuri la societatea A din România. Societatea A
are obligaţia să ajusteze baza de impozitare a achiziţiei intracomunitare cu
sumele calculate astfel:
1.000
euro x 10% x 4,41 lei/euro x 24% = 105,84 lei 5.000 euro x 10% x 4,45 lei/euro
x 9% = 200,25 lei.
42
n
Pct. 4 alin. (5) Se consideră, conform alin. (1), în strânsă legătură din punct
de vedere financiar, economic și organizatoric persoanele impozabile al căror
capital este deținut direct sau indirect în proporție de mai mult de 50% de
către aceeași asociați. Termenul asociați include și acționarii, conform Legii
societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările
ulterioare. Îndeplinirea acestei condiții se dovedește prin certificatul
constatator eliberat de către Registrul Comerțului și/sau, după caz, alte
documente justificative.
43
Pct.
23 alin. (21) - Bacșișul definit la art. 22 alin. (1) din Ordonanța
de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de
a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările
și completările ulterioare, care rămâne la dispoziția operatorului economic,
respectiv nu se distribuie salariaților, este supus cotei standard de TVA de
24%, în cazul operatorilor economici înregistrați în scopuri de TVA conform
art. 153 din Codul fiscal. Taxa se determină prin aplicarea procedeului sutei
mărite.“
44
Pct.
23 alin. (6) Cota redusă de taxă de 9% prevăzută la art. 140 alin. (2) lit. f)
din Codul fiscal se aplică pentru tipurile de cazare în structurile de primire
turistică cu funcțiune de cazare, prevăzute la art. 21 din Ordonanța
Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea și desfășurarea activității de
turism în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
755/2001, cu modificările și completările ulterioare. În cazul cazării cu
demipensiune, cu pensiune completă sau cu “all inclusive”, astfel cum sunt
definite la art. 21 din Ordonanța Guvernului nr. 58/1998, aprobată
cu modificări și completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările și
completările ulterioare, cota redusă de TVA se aplică asupra prețului total al
cazării, care poate include și băuturi alcoolice. Orice persoană care
acționează în condițiile prevăzute la pct. 7 alin. (1) sau care intermediază
astfel de operațiuni în nume propriu, dar în contul altei persoane, potrivit
art. 129 alin. (2) din Codul fiscal, aplică cota de 9% a taxei, cu excepția
situațiilor în care este obligatorie aplicarea regimului special de taxă pentru
agenții de turism, prevăzut la art. 1521 din Codul fiscal.”
45
n
S-a simplificat procedura prin care
prestatorii acordă scutirea directă de TVA pentru închirierea sau leasingul de
bunuri imobile destinate uzului oficial al misiunilor diplomatice/oficiilor
consulare și al personalului acestora;
n
S-au corelat prevederile ordinului cu dispozițiile
Codului
fiscal privind bonurile fiscale care sunt considerate facturi simplificate (a
căror valoare ≤
100 Euro)
46
n
S-au definit:
-
noțiunea de contractant al forțelor SUA –
orice entitate care livrează bunuri sau prestează servicii către forţele SUA,
inclusiv companii, corporaţii, întreprinderi şi subcontractanţi;
-
noțiunea de personal civil - componenta
civilă prevăzută la art. I alin. (1) din Acordul ratificat prin Legea nr.
260/2002
§ S-au
efectuat modificări de ordin tehnic ca urmare a reorganizării ANAF
47
n
Decizia Cfc nr. 6/2014 modifică Decizia 2/2011
n
Decizia Cfc nr. 2/2011 prevedea că pentru
livrările taxabile de construcții și de terenuri, taxa pe valoarea
adăugată colectată aferentă se determină în funcție de voința părților rezultată
din contracte sau alte mijloace de probă administrate conform Codului de
procedură fiscală, după cum urmează:
a) prin aplicarea cotei de TVA la contravaloarea livrării
în cazul în care rezultă că:
1. părțile
au convenit că TVA nu este inclusă în contravaloarea livrării; sau
2. părțile
nu au convenit nimic cu privire la TVA;
b) prin
aplicarea procedeului sutei mărite în cazul în care rezultă că părțile au
convenit că TVA este inclusă în contravaloarea livrării.
48
n Hotărârea
CJUE în cauzele conexate C-249/12 și C-250/12 (7 noiembrie 2013)
n
Directiva 2006/112/CE a Consiliului din
28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, în
special articolele 73 și 78 din aceasta, trebuie interpretată în sensul că,
atunci când prețul unui bun a fost stabilit de părți fără nicio mențiune cu
privire la taxa pe valoarea adăugată, iar furnizorul bunului respectiv este
persoana obligată la plata taxei pe valoarea adăugată datorate pentru
operațiunea supusă taxei, prețul convenit trebuie considerat,
în cazul în care furnizorul nu are posibilitatea de a
recupera de la dobânditor taxa pe valoarea adăugată solicitată de administrația
fiscală, ca incluzând deja taxa pe valoarea adăugată.
49
n
Decizia Cfc 6/2014 prevede că pentru
livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile, taxa pe valoarea adăugată
colectată aferentă se determină în funcție de voința părților rezultată din
contracte sau alte mijloace de probă administrate, conform Ordonanței Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, după cum urmează:
- se
aplică cota legală de TVA la contravaloarea livrării/prestării în cazul în care
rezultă că părțile au convenit ca TVA nu este inclusă în contravaloarea
livrării;
- când
părțile au convenit că TVA este inclusă în contravaloarea
livrării/prestării,
taxa pe valoarea adăugată se determină prin aplicarea procedeului sutei mărite;
Continuarea pe slide-ul
următor.
50
-
atunci când prețul unui bun/serviciu a fost stabilit de părți fără nicio
mențiune cu privire la taxa pe valoarea adăugată, iar furnizorul bunului
respectiv este persoana obligată la plata taxei pe valoarea adăugată datorate
pentru operațiunea supusă taxei, prețul convenit trebuie considerat, în cazul
în care furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la
dobânditor taxa pe valoarea adăugată solicitată de administrația fiscală, ca
incluzând deja taxa pe valoarea adăugată. În acest caz, taxa pe valoarea
adăugată se determină prin aplicarea procedeului sutei mărite.
§Prin taxa pe valoarea
adăugată solicitată de administrația fiscală se înțelege taxa care ar fi
trebuit colectată pentru operațiunea respectivă.
§Poate fi acceptată ca mijloc
de probă a faptului că furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a
recupera de la dobânditor taxa pe valoarea adăugată inclusiv o declarație pe
propria răspundere a acestuia.
51
n MOSS
– mini ghiseul unic – măsură de simplificare pentru înregistrare și plata TVA
n
Începând cu 1 ianuarie 2015 s-au schimbat
regulile referitoare la locul prestării din punct de vedere al TVA pentru
serviciile electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune și televiziune,
prestate de către persoane impozabile stabilite în Uniune către beneficiari -
persoane neimpozabile din Uniune.
n
Locul prestării se consideră locul unde beneficiarul
este stabilit,
îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită, în
cazul în care aceste servicii sunt prestate către o persoană neimpozabilă.
Art. 133 alin.(5) lit. h) din Cf (OG
8/2014)
52
n
Schimbarea locului prestării pentru
serviciile electronice, de telecomunicații, radiodifuziune și televiziune este
ultima măsură inclusă în Directiva 2008/8/CE.
Ø
Primele măsuri au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2010
Ø
La 1 ian. 2011 s-a modificat locul
prestării pentru serviciile culturale, artistice, sportive, științifice,
educaționale,de divertisment, târguri, expoziții
Ø
La 1 ian. 2013 s-a modificat locul prestării pentru
închirierea pe termen lung a mijloacelor de transport
către persoane neimpozabile
53
n
Servicii furnizate pe cale
electronică (servicii electronice) sunt: furnizarea şi
conceperea de site-uri informatice, mentenanţa la distanţă a programelor şi
echipamentelor, furnizarea de programe informatice - software - şi actualizarea
acestora, furnizarea de imagini, de texte şi de informaţii şi punerea la
dispoziţie de baze de date, furnizarea de muzică, de filme şi de jocuri,
inclusiv jocuri de noroc, transmiterea şi difuzarea de emisiuni şi evenimente
politice, culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, de divertisment şi
furnizarea de servicii de învăţământ la distanţă.
n
Atunci când furnizorul de servicii şi
clientul său comunică prin curier electronic, aceasta nu înseamnă în sine că
serviciul furnizat este un serviciu electronic.
Art. 1251 alin.(1) pct. 26
din Cf
54
n
Serviciile prestate pe cale electronică prevăzute în
Directiva 2006/112/CE includ serviciile
Ø
furnizate pe internet sau printr-o reţea electronică
Ø
a căror natură determină prestarea lor
automată,
Ø
care implică intervenţie umană minimă,
Ø
şi imposibil de realizat în absenţa
tehnologiei informaţiei.
Art. 7 din Regulamentul 282/2011
55
n
Servicii de telecomunicaţii sunt
serviciile având ca obiect transmiterea, emiterea şi recepţia de
semnale, înscrisuri, imagini şi sunete sau informaţii de orice natură, prin
cablu, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea
dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau
recepţii. Serviciile de telecomunicaţii cuprind, de asemenea, şi furnizarea
accesului la reţeaua mondială de informaţii.
Art. 1251 alin.(1) pct. 261
din Cf
56
n
Servicii de radiodifuziune şi
televiziune sunt serviciile prevăzute la art. 6b
alin. (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr.
282/2011
în ceea ce priveşte locul prestării serviciilor, astfel cum a fost modificat
prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1.042/2013 al Consiliului din
7 octombrie 2013.
Art. 1251 alin.(1)
pct. 262 din Cf
n
Conform art. 6b alin. (1) din Regulament
serviciile de radiodifuziune
şi
televiziune cuprind servicii constând în furnizarea de conţinut audio şi
audiovizual, cum ar fi programele de radio şi televiziune furnizate către
publicul larg prin reţele de comunicaţii de către un furnizor de servicii media
şi sub responsabilitatea editorială a acestuia, pentru audiţie sau vizionare
simultană pe baza unei grile de programe.
57
n
Locul prestării pentru serviciile B2B,
serviciile electronice, de telecomunicații, radiodifuziune și televiziune este
locul unde este:
n
Cabina telefonică
n
Punctul de acces la internet fără fir
(wi-fi hot spot), internet cafe, restaurant, holul unui hotel
Art. 24a din Regulamentul 282/2011 (modificat prin
Regulamentul 1042/2013)
58
n
Pentru serviciile electronice, de
telecomunicații, radiodifuziune și televiziune prestate către o persoană
neimpozabilă, locul prestării este:
Ø
Locul unde este instalată linia telefonică fixă
Ø
Țara identificată prin codul mobil de
țară al cartelei SIM
Ø
Locul unde este situat decodorul sau în
care este trimisă cartela de vizionare
Ø
locul identificat de prestator prin
intermediul a două elemente de probă care nu sunt contradictorii, în alte
cazuri decât primele trei
Art. 24b din Regulamentul 282/2011 (modificat prin
Regulamentul 1042/2013)
59
n Elemente de probă:
Ø
adresa de facturare a clientului;
Ø
adresa IP (protocol de internet) a
dispozitivului utilizat de către client sau orice altă metodă de geolocalizare;
Ø
detaliile bancare, precum locaţia în care
se află contul bancar utilizat pentru plată sau adresa de facturare a
clientului cunoscută de banca în cauză;
Ø
codul mobil de ţară stocat pe cartela SIM utilizată de
client;
Ø
locul instalării liniei telefonice fixe a
clientului prin care serviciul este prestat acestuia;
Ø
(alte informaţii relevante din punct de vedere comercial.
Art. 24f din Regulamentul 282/2011 (modificat prin
Regulamentul 1042/2013)
60
n
Regimul special pentru persoanele
impozabile nestabilite în UE care prestează servicii electronice persoanelor
neimpozabile s-a extins și asupra serviciilor de telecomunicaţii, de
radiodifuziune sau televiziune
n Declarația
specială de TVA nu se mai întocmește în lei, ci în euro.
art. 1524 din Cf
61
n
A fost implementat Regimul special pentru
serviciile electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune
prestate de către persoane impozabile stabilite în Uniunea Europeană, dar
într-un alt stat membru decât statul membru de consum (Regimul UE)
art. 1525 din Cf
Scopul implemetării acestui regim este acela de a
simplifica sarcinile administrative ale prestatorilor care, în lipsa acestui
regim, ar fi obligați să se înregistreze în scopuri de TVA în toate statele
membre în care prestează servicii de tipul celor prevăzute mai sus.
62
n
Stat membru de consum înseamnă statul
membru în care are loc prestarea de servicii electronice, de telecomunicaţii,
de radiodifuziune sau televiziune, conform art. 133 alin. (5) lit. h) din Cf.
n
Regimul special se poate aplica numai în
situația în care prestatorul nu este stabilit în statul de consum.
63
n România
este stat membru de înregistrare pentru Regimul UE, în cazul:
Ø persoanei
impozabile care are sediul activităţii economice în România
Ø
persoanei impozabile care nu are sediul
activităţii economice în Uniunea Europeană și care dispune de un sediu fix
în România
Ø
persoana impozabilă care nu are sediul
activităţii economice în Uniunea Europeană, dar dispune de mai multe sedii
fixe în Uniunea Europeană, în cazul în care are un sediu fix în România
şi alege România ca stat membru de
înregistrare.
64
n
În cazul în care România este statul membru de
înregistrare,
persoana impozabilă respectivă trebuie să depună în format electronic o
declaraţie de începere a activităţii sale supuse regimului special la organul
fiscal competent.
n
Pentru operaţiunile impozabile efectuate
în condiţiile Regimului UE, persoana impozabilă utilizează doar codul de
înregistrare în scopuri de TVA alocat de statul membru de înregistrare,
respectiv în cazul României, codul de înregistrare atribuit conform art. 153.
65
n
Persoana impozabilă care utilizează
Regimul UE trebuie să depună la organul fiscal competent, prin mijloace
electronice, o declaraţie specială de TVA (un decont special de TVA), potrivit
modelului stabilit de Regulamentul nr. 815/2012, în termen de 20 de zile de la
sfârşitul fiecărui trimestru calendaristic și să plătească taxa aferentă până
la data la care are obligaţia depunerii declaraţiei speciale. Declarația se
depune și dacă nu au fost prestate serviciile vizate de regim în trimestrul
respectiv.
n Declarația
se întocmește în euro. Plata se face tot în euro.
66
1) O
persoană fizică din România descarcă pe telefonul său mobil o aplicație de la
un furnizor din UK.
Compania
din UK percepe beneficiarului TVA din România (24%). Se poate aplica regimul
special (regimul UE).
2) O societate care are sediul activității economice și
este înregistrată în scopuri de TVA în România vinde jocuri online către
persoane neimpozabile din Ungaria, Germania și Austria. Societatea din România
va avea obligația de a colecta TVA corespunzător, respectiv 27% pentru clienții
din Ungaria, 19% pentru cei din Germania și 20% pentru cei din Austria. Aceasta
va putea aplica regimul UE.
67
3) O
companie din Austria vinde un program anti-virus care poate fi descărcat prin
intermediul website-ului de către companii sau de către persoane neimpozabile
din Elveția.
Locul prestării este
în Elveția. Serviciul este neimpozabil în UE.
4) O persoană fizică din Constanța plătește unei companii
din Turcia un abonament pentru accesul la un canal TV din Turcia.
Pentru
serviciul prestat de compania din Turcia se datorează TVA din
România.
Compania
din Turcia poate aplica regimul non UE.
68
n
Se extinde, de la 1 februarie 2015,
aplicarea criteriilor de condiționare a înregistrării și în cazul societăților
care cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA de către organele
fiscale şi care solicită reînregistrarea în scopuri de TVA.
n Criteriile s-au
stabilit prin OPANAF nr. 17/2015 și sunt:
Ø
persoana impozabilă nu se află în
situația de la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 359/2004, respectiv în situația
de a nu desfășura activități economice;
Ø
asociații/administratorii/persoana
impozabilă însăși nu au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni sau faptele
prevăzute la art. 2 alin.(2) lit.a) din OG 75/2001
Ø
evaluarea intenției și a capacității
persoanelor impozabile de a desfășura activități economice cu drept de deducere
(pe baza informațiilor din declarația 088 și a altor informații deținute de
organul fiscal)
69
n
Persoanele care solicită înregistrarea în
scopuri de TVA conform art. 153 alin.(1) lit.a) și c) și alin. (91)
din Cf trebuie să depună concomitent cu cererea de înregistare/mențiuni
(formularele 098, 010 sau 099) și declarația pe propria răspundere – formularul
088.
70
TVA
n Se
modifică prevederile referitoare la anularea înregistrării în cazul
societăţilor reglementate de Legea nr. 31/1990.
n
Anularea se dispune dacă:
1. administratorii
şi/sau persoana impozabilă însăşi, în cazul societăţilor pe acţiuni sau în
comandită pe acţiuni, au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele
prevăzute la art. 2 alin. (2) lit.
a) din
OG nr. 75/2001;
2. asociaţii
majoritari sau, după caz, asociatul unic şi/sau administratorii şi/sau persoana
impozabilă însăşi, în cazul altor societăţi decât cele menţionate la pct. 1, au
înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 2
alin. (2) lit. a) din OG nr. 75/2001.
Art. 153 alin.(9) lit.c) din Cf
71
TVA
n
De la 1 februarie 2015 se anulează
înregistrarea în scopuri de TVA și dacă persoana impozabilă, societate cu
sediul activităţii economice în România, înfiinţată în baza Legii nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, supusă înmatriculării
la registrul comerţului, nu justifică intenţia şi capacitatea de a desfăşura
activitate economică potrivit criteriilor şi în termenele stabilite prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrarea Fiscală.
art. 153 alin. (9) lit. h) din Cf
72
TVA
n
Conform OPANAF 19/2015 anularea din oficiu
a înregistrării în scopuri de TVA, în baza art. 153 alin. (91) lit.
h) din Cf, se efectuează dacă persoana impozabilă – societate cu sediul
activității economice în România nu justifică intenția și capacitatea de a
desfășura activitate economică, în următoarele situații:
Ø persoanele
impozabile care solicită înregistrarea ca urmare a depășirii plafonului de
scutire;
Ø
persoanele impozabile care își modifică sediul social;
Ø persoanele
impozabile care își schimbă asociații si/sau administratorii.
73
n
În toate situațiile în care se anulează
înregistrarea
în scopuri de TVA conform art. 153 alin.(9) lit. a) - e) și h) din Cf,
reînregistrarea se efectuează, începând cu 1 februarie 2015, numai la
solicitarea persoanei impozabile, la încetarea situațiilor care au condus la
anularea înregistrării.
n
Scopul: trecerea la reînregistrare prin criterii
74
n
Anularea înregistrării conform art. 153
alin.(9) lit. h) din Cf va determina aplicarea prevederilor art. 11 alin.(13)
și (14), respectiv:
n
Persoanele cărora li s-a anulat
înregistrarea nu beneficiază, în perioada respectivă, de dreptul de deducere a
taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor efectuate, dar sunt supuşi
obligaţiei de plată a TVA colectate, în conformitate cu prevederile titlului
VI, aferentă operaţiunilor taxabile desfăşurate în perioada respectivă.
n
Persoanele care achiziționează bunuri/
servicii de la cei cărora li s-a anulat înregistrarea nu beneficiază de dreptul
de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor respective, cu
excepţia achiziţiilor de bunuri efectuate în cadrul procedurii de executare
silită şi/sau a achiziţiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate
în procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014
privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.
OG 4/2015
75
n
S-a prevăzut în mod clar că din punct de
vedere al TVA consum neglijabil înseamnă maximum 1% din energia cumpărată.
n
Declarația privind consumul neglijabil se depune la
ANAF
-
Până pe 10 decembrie a fiecărui an –
declarația este valabilă pentru toate cumpărările de energie din anul următor
-
În perioada 1 - 20 ianuarie a anului pentru
cei care obțin licența de furnizare a energiei electrice în luna decembrie a
anului precedent – declarația este valabilă pentru anul în care se depune.
76
n
În anul în care cumpărătorul obţine o
licenţă valabilă de furnizare a energiei electrice eliberată de Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, care face dovada că respectivul
cumpărător este un comerciant de energie electrică, cumpărătorul trebuie să
transmită vânzătorului o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte
că activitatea sa principală, în ceea ce priveşte cumpărările de energie
electrică, o reprezintă revânzarea acesteia şi consumul său propriu estimat din
energia electrică cumpărată este neglijabil, care este valabilă până la data de
31 decembrie a anului respectiv.
77
n
Conform art. 140 alin. (2) lit. f) din
Legea nr.
571/2003
privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cota redusă
de TVA de 9% se aplică pentru cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al
sectoarelor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate
pentru camping.
78
n
Ordonanţa Guvernului nr. 58/1998 privind
organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism în România a fost completată,
prin
OUG 84/2014, cu un nou articol, art. 21,
potrivit căruia:
n Cazarea
în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare, poate fi de
următoarele tipuri:
n
cazare fără mic dejun;
n
cazare cu mic dejun - combinaţia
prestabilită a serviciilor de cazare şi de asigurare a micului dejun, vândute
sau oferite spre vânzare la un preţ total;
n
cazare cu demipensiune - combinaţia
prestabilită a serviciilor de cazare, de asigurare a micului dejun şi a
prânzului sau a cinei, vândute sau oferite spre vânzare la un preţ total;
79
Continuare
ncazare cu pensiune completă -
combinaţia prestabilită a serviciilor de cazare, de asigurare a micului dejun,
a prânzului şi a cinei, vândute sau oferite spre vânzare la un preţ total;
ncazare
cu “all inclusive” - combinaţia prestabilită a serviciilor de cazare, de
asigurare a micului dejun, a prânzului, a cinei, a gustărilor dintre mese şi a
oricăror altor servicii de agrement turistic oferite cu mijloace proprii ale
structurii de primire turistică, vândute sau oferite spre vânzare la un preţ
total.
80
n
Structurile de primire turistică cu
funcțiuni de cazare sunt prevăzute la art. 2 lit. d) din OG 58/1998 și se
referă la: hoteluri, hoteluri apartament, moteluri, vile turistice, cabane,
bungalouri, sate de vacanta, campinguri,camere de închiriat în locuinţe
familiale, nave fluviale şi maritime, pensiuni turistice şi pensiuni
agroturistice şi alte unitãţi cu funcţiuni de cazare turistica;
81
n
Cota redusă de taxă de 9% prevăzută la
art. 140 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal se aplică pentru tipurile de cazare
în structurile de primire turistică cu funcţiune de cazare, prevăzute la art. 21
din Ordonanţa Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi desfăşurarea
activităţii de turism în România, cu modificările şi completările ulterioare.
n
Cota de 9% se aplică și în cazul
refacturării costului exact al unor astfel de operațiuni în condiţiile
prevăzute la pct. 19 alin. (4), cu excepţia situaţiilor în care este
obligatorie aplicarea regimului special de taxă pentru agenţii de turism,
prevăzut la art. 1521 din Codul fiscal.
Pct. 23 alin.(6) din Nm de aplicare a Titlului VI din Cf
(vezi HG 20/2015)
82
n Agențiile
de turism aplică regulile speciale stabilite la art. 1521 din Cf și
pct. 63 din Nm
n
Conform pct. 63 alin. (5) din Nm “în
sensul art. 1521 alin. (7) coroborat cu art. 129 alin. (2) din Codul
fiscal, atunci când agenţia de turism aplică regimul normal de taxare, va
refactura fiecare componentă a serviciului unic la cota taxei corespunzătoare
fiecărei componente în parte. În plus, baza de impozitare a fiecărei componente
facturate în regim normal de taxă va cuprinde şi marja de profit a agenţiei de
turism”.
n
A se vedea si circulara http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/infotva/Circulara40146cotare
dusacazarefinala04022015.pdf
83
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu